Parlamentul European a găzduit o conferință privind viitorul mărcii de produse secuiești, potențialul de dezvoltare a lanțului alimentar scurt și contribuția micilor fermieri locali la dezvoltarea economică

În 25 mai, Parlamentul European din Bruxelles a găzduit o conferință privind viitorul mărcii de produse secuiești, potențialul de dezvoltare a lanțului alimentar scurt și contribuția micilor fermieri locali la dezvoltarea economiei. Conferința a fost organizată în cadrul proiectului UE, CAPactivities, în care Agenția de Dezvoltare Județeană Harghita și Consiliul Județean Harghita sunt parteneri, cu scopul de a face informațiile privind politica agricolă comună mai accesibile și mai ușor de înțeles pentru publicul larg.

Seminarul a fost moderat de către europarlamentarul Winkler Gyula. Potrivit acestuia, produsele locale fac parte din identitatea noastră, precum  tradițiile, gusturile și valorile care sunt strâns legate de acestea. Din acest motiv, cooperarea între comunități permite ca aceste elemente să se consolideze reciproc și să păstreze bazele culturale și economice ale regiunii, contribuind la dezvoltarea economiei locale.

Cilip Árpád, directorul Agenției de Dezvoltare Județeană Harghita, a declarat că marca de produs secuiesc a fost înregistrată în 2010, iar inițial 15 producători au obținut-o. În prezent, 160 de producători dețin această marcă. În fiecare an, sunt organizate 12 târguri lunare, dintre care patru târguri tematice majore. De asemenea, merită să vorbim despre rezultatele economice, măsurabile ale mișcării, deoarece la fiecare târg se învârt sume mari de bani, ca să nu mai vorbim de numărul de locuri de muncă create și de mijloacele de trai pe care târgurile regulate le oferă familiilor. Așa cum a prevăzut, printre planurile de viitor se numără înființarea unei mărci premium de produse secuiești, precum și crearea unui magazin mobil permanent și a vânzărilor online. În același timp, în viitor se va urmări un control mai strict al calității. Aspecte importante precum digitalizarea și crearea de cooperative sunt, de asemenea, importante, deoarece acestea reprezintă cheia dezvoltării.

Bartis Szidónia, managerul de proiect CAPactivities, a declarat că proiectul are ca scop promovarea și accesibilizarea Politicii Agricole Comune, în cadrul proiectului Agenția de Dezvoltare Județeană Harghita și Consiliul Județean Harghita fiin parteneri. Seminarul de la Bruxelles reprezintă o etapă importantă a proiectului. La finalul proiectului, se dorește realizarea unei aplicații mobile care să creeze o legătură directă între producător și client în spațiul digital.

 

Potrivit lui Varga Péter, expert în politica agricolă comună, încrederea și feedback-ul din partea consumatorului sunt importante pentru producător, ceea ce îi permite acestuia să depună eforturi și mai mari pentru calitate. În vânzările online, oferta, selecția, comanda și plata se fac online. Va exista mai puțin contact față în față în timpul vânzărilor, dar va fi disponibilă o mai mare parte din stocul producătorului. Scopul pieței digitale a producătorilor (DTP) este de a reuni producătorii din Bazinul Carpatic, asigurând vânzări online. Procesul de vânzare online include aprovizionarea, selecția, comanda și plata. Va exista mai puțin contact personal în timpul vânzărilor, dar vor fi disponibile mai multe stocuri ale producătorilor.

Dr. Nguyen Dun Quang, director adjunct al departamentului de știință și inovare al Universității Maghiare de Științe Agricole și Științele Vieții, a adăugat importanța calității produselor alimentare, a siguranței alimentare, a siguranței producției alimentare, a protecției culturilor și valorilor locale, a protecției originii, a luptei împotriva contrafacerii alimentelor. După cum a adăugat acesta, în zilele noastre nu cantitatea de nutrienți este importantă, ci calitatea este prioritară.

Becze István, președintele Asociației Organizațiilor Fermierilor Secui, a prezentat structura asociației care este formată din 45000 de fermieri din 3 județe, în parteneriat cu 205 organizații. Rețeaua de consiliere rurală este formată din 32 de consilieri. Prin intermediul unor evenimente precum Concursul Internaţional al Pălincii „Akovita”, Concursul de miere Nektária din Ținutul Secuiesc, Böjti Csemege – brânzeturile artizanale, Concursul de vinuri RibON, aceștia încearcă să dezvolte legături mai strânse între producători și consumatori. În același timp, ei acordă o mare importanță formării profesionale. Acest lucru este benefic nu numai pentru fermierii din Ținutul Secuiesc, ci și pentru membrii rețelei de fermieri din sate.

Potrivit lui Szőcs Előd, reprezentant al Cooperativei Agricole din Șoimeni, în Ținutul Secuiesc, deoarece nu există posibilitatea comerțului cu ridicata, este tipic așa-numitul comerț de curte. Aceasta este una dintre valorile regiunii, care determină în mare măsură gastronomia din Ținutul Secuiesc. Pentru bucătarul-șef, materiile prime de bună calitate sunt importante, iar acestea trebuie căutate, și pot fi găsite în fermele locale. Instituționalizarea acestei culturi agricole de curte și asigurarea calității produselor este de competența instituțiilor.

László Adorján Trucza, proprietarul restaurantului Páva, a vorbit despre experiențele sale. După cum a spus, restaurantul este o unitate de catering axată pe gastronomie, care își propune să se concentreze pe produsele locale. Aprovizionându-se de la producătorii locali, există o relație constantă și de lungă durată, bazată pe calitate și stabilitate. Avantajele aprovizionării de la producătorii locali, pe lângă asigurarea unor produse proaspete și de înaltă calitate, include și capacitatea de a menține sezonalitatea datorită producătorilor locali de încredere. Dezavantajele sunt prețurile mai mari și calitatea variabilă. Este o provocare și o dificultate de a da încredere localnicilor în propriile materii prime și de a face ca aprovizionarea să fie atractivă pentru localnici.

Seminarul poate fi vizionat pe pagina de Facebook a Consiliului Județean Harghita:

https://www.facebook.com/hargitamegye/videos/781128533538924/

Miercurea Ciuc, 30 mai 2023