„Platforma EDUBOT este un instrument unic în predarea matematicii. Nu cunoaștem niciun alt instrument similar,” au declarat unanim profesorii, elevii și părinții care au participat la testul pilot din Polonia al proiectului Erasmus+ intitulat EDUBOT – “Developing Key Competences Through Blended-Learning Methodology Based on AI-Supported Chatbot Technology”.
Institutul ADN, în colaborare cu Școala Primară General Władysław Anders din Nowe, Școala Primară Nr. 1 din Krośniewice și Școala Primară Fundația Elementarz cu departament de grădiniță din Jankowice, au efectuat testarea pilot a platformei EDUBOT. Accentul a fost pus pe metodologia de învățare online adaptivă și pe cursul „Examenul pentru clasa a VIII-a”. Școli din orașe mici și zone rurale au fost invitate să participe, unde elevii au deseori mai puține oportunități de a-și îmbunătăți abilitățile matematice din cauza constrângerilor geografice, economice și tehnologice.
Testarea pilot a avut loc din ianuarie 2024 până în iunie 2024 și a implicat directori de școli și patru profesori. Un total de 102 elevi din clasele a șaptea și a opta, care se pregăteau pentru examenele finale, au participat la testare. Au fost testate 10 cursuri de matematică în grupuri de cel puțin 15 elevi.
Temele au inclus: proprietățile numerelor, puteri cu exponent rațional, rădăcini, procente, expresii și ecuații algebrice, probleme de cuvinte incluzând procente și diviziuni proporționale, planimetrie, stereometrie, introducere în combinatorică și teoria probabilităților, aplicații ale matematicii incluzând citirea graficelor și elemente de statistică descriptivă.
Pilotul s-a bazat pe trasee liniare (repetarea materialului) și trasee adaptive, care s-au ajustat nevoilor individuale ale fiecărui elev. Dacă un elev rezolva greșit o sarcină, era retrogradat la un nivel inferior și primea ajutor sub formă de videoclipuri sau texte, precum și sarcini suplimentare pentru a exersa. Elevii care rezolvau corect sarcinile avansau la niveluri superioare și primeau recompense.
Pilotul a confirmat că EDUBOT este un instrument necesar și eficient pentru pregătirea elevilor pentru examenul de clasa a VIII-a, îmbunătățindu-le astfel șansele de a-și continua studiile în școlile dorite.
Aproape 90% dintre elevi au raportat că le-a plăcut să învețe cu EDUBOT și au observat rezultate măsurabile. Sarcinile auxiliare au fost deosebit de utile. Elevii care au participat activ la curs au observat o îmbunătățire semnificativă a rezultatelor la examenele de probă. Datorită materialelor interactive și exercițiilor variate, elevii au înțeles mai bine conceptele matematice dificile. Aproape 100% dintre elevi și-au îmbunătățit abilitățile matematice.
Un mare avantaj al platformei EDUBOT este accesul gratuit. Elevii au putut folosi integral materialele educaționale fără costuri, ceea ce este deosebit de important pentru familiile cu resurse financiare limitate.
Părinții elevilor care au participat la pilot au evaluat de asemenea platforma EDUBOT în mod pozitiv. Au apreciat posibilitatea de a urmări progresul copiilor lor și accesul la materialele educaționale utile.
Recomandările profesorilor arată clar valoarea și utilitatea instrumentului EDUBOT:
Aleksandra Antoniewicz, profesor la școala din Nowe, a spus:
„Platforma EDUBOT este un instrument educațional excepțional. În primul rând, platforma este gratuită, iar pentru elevii ambițioși care arată dorință și interes pentru subiect, este un instrument excelent pentru a-și aprofunda și consolida cunoștințele și abilitățile. Această platformă nu este un joc sau o distracție pentru copii. Un elev nu va obține rezultate bune doar prin clicuri aleatorii sau ghicind răspunsurile. Elevul trebuie să fie capabil să analizeze sarcinile, să tragă concluzii și să gândească logic. Este evident că elevii care au dificultăți cu matematica uneori renunță, fiind necesar să fie motivați suplimentar și să li se ofere explicații. Unele dintre sarcini sunt preluate din testele de examene anterioare, permițând elevilor să se familiarizeze cu formatul acestor sarcini și să se confrunte cu soluțiile lor.”
Arkadiusz Sochala, profesor la școala din Krośniewice, a remarcat:
„Părinții au exprimat opinii foarte pozitive despre platformă. Toți au fost de acord cu participarea copiilor lor la pilot și i-au încurajat să lucreze sistematic pe platformă. Au fost recunoscători pentru posibilitatea de a folosi un instrument gratuit, mai ales că mulți părinți nu pot să-și ajute copiii la învățarea matematicii sau să le ofere un meditator.”
Tomasz Marciniak, profesor la școala din Jankowice, a adăugat:
„În ciuda abilităților și competențelor diferite ale elevilor, platforma EDUBOT i-a motivat să o folosească. Profesorii și părinții i-au încurajat de asemenea să participe. Cred că această platformă poate fi o soluție excelentă pentru cei care învață acasă, unde părinții caută adesea soluții interesante care să îmbunătățească abilitățile matematice ale copiilor lor și să îi ajute să învețe. Testele de intrare și ieșire au arătat că elevii, în ciuda diferitelor abilități și cunoștințe matematice, au făcut progrese semnificative. Fiecare elev a făcut progrese în studiile lor, într-o măsură mai mare sau mai mică, demonstrând că o astfel de platformă este un instrument foarte eficient pentru elevi.”
Katarzyna Miziołek, profesor la școala din Krośniewice, a împărtășit:
„Elevii care au participat la proiect l-au evaluat foarte bine. Elevii de clasa a VIII-a au putut să-și revizuiască conținutul de matematică înainte de examen. Datorită diversității sarcinilor, au putut consolida temele care erau dificile pentru ei. Este de asemenea important că sarcinile de examen au fost disponibile, permițându-le să se familiarizeze cu specificul acestor sarcini. Elevii de clasa a VII-a au revizuit temele pe care le-au învățat la școală, și-au consolidat cunoștințele și abilitățile și s-au familiarizat cu teme noi pe care le vor întâlni în clasa a VIII-a. Datorită acestui proiect, orele de matematică vor fi mai ușoare pentru ei anul viitor. Cred că proiectul este valoros. Extins pe o perioadă mai lungă de timp, va permite elevilor care doresc să dobândească cunoștințe și abilități matematice să le îmbunătățească. Examenul de matematică pentru clasa a VIII-a este întotdeauna provocator pentru elevi; datorită acestui proiect, se pot pregăti mai bine pentru el.”
Concluzii și recomandări
Pilotul platformei EDUBOT, metodologia de învățare adaptivă și cursul „Examenul pentru clasa a VIII-a în matematică” au avut succes, confirmând că este un instrument eficient care sprijină elevii în învățarea matematicii și pregătirea pentru examene. Datorită participării profesorilor, elevilor și părinților, EDUBOT a devenit un element important al sistemului educațional modern, oferind acces gratuit la resurse educaționale valoroase.
Pe baza rezultatelor pilotului, se poate concluziona că platforma EDUBOT este un instrument foarte necesar și eficient pentru sprijinirea elevilor în învățarea matematicii. Orele interactive, baza de date bogată cu sarcini și posibilitatea de a urmări progresul elevilor îl fac o soluție care ar trebui utilizată pe scară largă de către elevi și profesori.