La sediul Consiliului Județean Harghita a avut loc miercuri, 16 octombrie, o conferință de presă având ca temă rezultatele obținute de elevii maghiari la proba de Limba și literatura română a examenului de bacalaureat și demersurile ce vor fi întreprinse pentru ca elevii ce nu au reușit la acest examen să primească despăgubirile  cuvenite.

La conferință au participat Borboly Csaba, președintele Consiliului Județean Harghita, Demeter Levente, inspector școlar general din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Harghita și Szikszai Tamás, avocat.

Președintele consiliului județean a prezentat demersurile instituției pentru facilitarea învățării limbii române de către elevii maghiari,  pe parcursul a 10 ani, concluzia acestuia fiind că s-au făcut pași dar rezultatele încă nu sunt semnificative. Borboly Csaba le-a mulțumit cadrelor didactice, inspectoratului școlar și Casei Corpului Didactic pentru colaborarea și eforturile depuse, subliniind că reglementările în vigoare trebuie corelate cu decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție, fiind o discriminare faptul că elevii maghiari nu au acces egal la însușirea limbii române.

Totodată, președintele a subliniat că prin dreptul oferit, prin intermediul unui cabinet de avocatură, elevii care nu au reușit să obțină notă de trecere la limba și literatura română vor acționa în instanță Ministerul Educației pentru obținerea de daune morale.

Demeter Levente, inspector școlar general, a subliniat că scopul comun este ca elevii maghiari să învețe limba română. Inspectorul a prezentat demersurile realizate de instituție, punctând faptul că pentru elevii care momentan se află în clasa a XII-a, examenul de bacalaureat se va susține în mod diferențiat, așa cum se susține și cel de Evaluare Națională. Referitor la rezultatele obținute în 2024 la examenul de bacalaureat, acesta a punctat că raportat la media națională trebuie luată în considerare componența etnică a populației din județul Harghita, fiind peste 85% etnici maghiari, cu peste 60% din populație în mediul rural.

Totodată, Demeter Levente a subliniat că profesorii de limba română trebuie să aplice planurile-cadru și că este necesară și o schimbare de mentalitate, inspectoratul școlar făcând toate demersurile ca rezultatele la examene să se îmbunătățească.

Szikszai Tamás, avocat, cel care va reprezenta în instanță elevii afectați de rezultatele negative la examenul de limba și literatura română a punctat:

„Consider că într-o societate normală prezenta mea nu ar fi fost necesară și nu ar fi trebuit sa recurgem la acțiuni legale și la forța coercitivă a acestui sistem pentru a oferi unor copii dreptul constituțional la educație. Avem din luna mai 2023 o decizie definitivă a înaltei curți, care a constatat în mod evident și definitiv existența unei discriminări la acest nivel, în procesul de învățare a limbii române pentru copiii de etnie maghiară. O astfel de decizie ar fi trebui să fie urmată de măsuri la nivelul organelor abilitate prin care să se încerce rectificarea sau îmbunătățirea acestei situații. Având în vedere că premisele discriminării au fost constatate, se bucură de autoritatea de lucru judecat, următorul demers îl constituie intentarea unei acțiuni în justiție prin care vom obliga Ministerul Educației la plata unor daune morale”.

Aceste demers este momentan în faza premergătoare, fiind  17 elevi  în  cazul cărora este incidentă chemarea în judecată.  Avocatul a mai punctat că dreptul la acțiune se prescrie în trei ani, estimându-se că vor fi parte a acțiunii în instanță și elevi care au susținut examenele în anii precedenți.

Borboly Csaba, a mai punctat în finalul conferinței că este important ca prin acest demers  să se reușească ca  programele școlare întocmite de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, să fie adaptate specificității locale.

Totodată, președintele a mai arătat că printre demersurile consiliului județean se află și implementarea unui proiect  care să implice familiile din zonele din județul Harghita cu populație preponderent de etnie română, prin care elevii maghiari să-și dezvolte abilitățile de comunicare. El a mai precizat că, având în vedere că rezultatele la Evaluarea Națională, după trei ani de manuale diferențiate, nu au cunoscut o îmbunătățire semnificativă, se așteaptă ca nici în cazul bacalaureatului să nu existe modificări substanțiale. De aceea, este necesară predarea limbii române în două materii distincte: comunicare și limba și literatura română adaptată specificității etnice locale.

Detalii despre raportul întocmit de Consiliul Județean Harghita cu privire la rezultatele obținute la bacalaureat în anul 2024 pot fi lecturate aici:

https://analiza.judetulharghita.ro/rezultatele-examenului-de-bacalaureat-din-2024/

Cronologie – Învățarea limbii romane poate fi citit la următorul link.

Miercurea Ciuc, 16 octombrie 2024