Az épületek és háztartások energiahatékonyságával, az épületek energetikai felújításával és a megújuló energiaforrások felhasználásával kapcsolatos finanszírozási programokhoz és információkhoz való hozzáférés megkönnyítése, valamint az energiahatékonysággal és az éghajlatváltozással szembeni ellenálló képességgel kapcsolatos nemzeti célok megvalósításának támogatása és nyomon követése érdekében a 92/2024. számú sürgősségi rendelet előírta egyablakos energiahatékonysági ügyintézési pontok nemzeti hálózatának létrehozását.

Az egyablakos energiahatékonysági pontokat azzal a céllal hozták létre, hogy tájékoztatást és műszaki tanácsadást nyújtsanak természetes és jogi személyek – beleértve az energiaközösségeket, a beruházások potenciális kedvezményezettjeit – számára európai alapokból, állami költségvetésből illetve más törvényesen létrehozott forrásokból finanszírozott beruházási programokkal kapcsolatbanaz épületek energiahatékonysága és a megújuló energiaforrások felhasználása terén.

Ebből kiindulva Hargita Megye Tanácsa határozatban hagyta jóvá a Projektleadási és egyablakos energiahatékonysági részleg létrehozását az épületek energiahatékonyságával és a megújuló energiaforrások felhasználásával kapcsolatos tájékoztatás és technikai tanácsadás érdekében.


Elérhetőségek:
Email: guee@hargitamegye.ro
Telefon: 0739.937.619


 Kossuth Lajos utca 8 szám
Csíkszereda  530003
  1. LEGISLAȚIE NAȚIONALĂ:
  • ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 92 din 28 iunie 2024 privind înființarea rețelei naționale de ghișee unice de eficiență energetică
  • LEGEA (R) nr. 372 din 13 decembrie 2005, privind performanța energetică a clădirilor republicată, cu modificările și completările ulterioare
  • LEGEA nr. 121 din 18/07/2014 privind eficiența energetică, cu modificările și completările ulterioare
  • LEGEA nr. 123 din 10 iulie 2012 a energiei electrice și a gazelor naturale, cu modificările și completările ulterioare
  • ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 119 din 14 decembrie 2023 privind reglementarea standardelor pentru instrumentele financiare ecologice dedicate sprijinirii măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice în industrie, precum şi pentru modificarea Legii nr. 121/2014privind eficienţa energetică, cu modificările și completările ulterioare
  • ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 18 din 4 martie 2009 privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, cu modificările și completările ulterioare
  • ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 163 din 29 noiembrie 2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare
  • ORDIN nr. 15 din 23 februarie 2022
    pentru aprobarea Metodologieide stabilire a regulilor de comercializare a energiei electrice produse în centrale electrice din surse regenerabile cu putere electrică instalată de cel mult 400 kW pe loc de consum aparţinând prosumatorilor, cu modificările și completările ulterioare
  • ORDIN nr. 625 din 5 aprilie 2023 pentru aprobarea Normelor metodologicede aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 18/2009 privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe
  • LEGEA nr. 226 din 16 septembrie 2021 privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, cu modificările și completările ulterioare
  • METODOLOGIE DE CALCUL AL PERFORMANȚEI ENERGETICE A CLĂDIRILOR, INDICATIV Mc 001-2022

 

  1. DEFINIȚII
  2. Semnificaţia noţiunii de ghișeu unic de eficiență energetică, în conformitate Ordonanței de Urgență nr. 92 din 28 iunie 2024

ghișeele unice de eficiență energetică se înființează în scopul oferirii serviciilor de informare și consiliere tehnică în domeniul eficienței energetice în clădiri și al utilizării surselor regenerabile de energie pentru consumatori și prosumatori, către persoane fizice și juridice, inclusiv comunități de energie, potențiali beneficiari ai investițiilor, în privința programelor de investiții finanțate din fonduri europene, din bugetul de stat, precum și alte surse legal constituite

  1. Semnificaţia noţiunii de prosumator, în conformitate cu art. 3 pct. 95 din Legea nr. 123/2012(2)

prosumator – clientul final care îşi desfăşoară activităţile în spaţiul propriu deţinut cu orice titlu, aferent unui punct de delimitare cu reţeaua electrică, precizat prin certificatul de racordare şi care produce energie electrică din surse regenerabile pentru propriul consum, a cărui activitate specifică nu este producerea energiei electrice, care consumă şi care poate stoca şi vinde energie electrică produsă sau stocată furnizorului de energie electrică cu care acesta are încheiat contract de furnizare a energiei electrice şi/sau consumatorilor racordaţi la barele centralei electrice, inclusiv care poate deconta energia electrică produsă şi livrată cu energia electrică consumată din reţea pentru mai multe locuri de producere şi consum ale acestora, dacă pentru locurile de consum respective este acelaşi furnizor de energie electrică şi dacă sunt racordate la reţeaua electrică a distribuitorului la care este racordat prosumatorul, cu condiţia ca, în cazul consumatorilor autonomi necasnici de energie, aceste activităţi să nu constituie activitatea lor comercială sau profesională primară;

  1. Semnificaţia noţiunii de consumator vulnerabil, în conformitate cu art. 3 pct. 95 din Legea nr. 123/2012(2)

consumator vulnerabil – persoană singură/familie, client final aparţinând unei categorii de clienţi casnici care, din motive de sănătate, handicap, vârstă, venituri insuficiente sau izolare faţă de sursele de energie, se află în risc de marginalizare socială şi care, pentru prevenirea acestui risc, beneficiază de măsuri de protecţie socială, inclusiv de natură financiară, şi servicii suplimentare pentru a-şi asigura cel puţin nevoile energetice minimale. Măsurile de protecţie socială, precum şi criteriile de eligibilitate pentru acestea se stabilesc prin acte normative;

  1. Semnificaţia noţiunii de audit energetic al clădirii, în conformitate cu art. 3 pct. 21 din Legea nr. 372/2005

audit energetic al clădirii – totalitatea activităţilor specifice prin care se obţin date şi elemente tehnice despre profilul consumului energetic al unei clădiri/unităţi de clădire existente, urmate de identificarea soluţiilor de creştere a performanţei energetice, de cuantificarea modificărilor consumurilor energetice rezultate din soluţiile propuse, de evaluarea eficienţei economice a implementării acestora prin indicatori economici şi finalizate cu raportul de audit, potrivit metodologiei de calcul al performanţei energetice a clădirilor;

  1. Semnificaţia noţiunii de auditor energetic pentru clădiri, în conformitate cu art. 3 pct. 23 din Legea nr. 372/2005

auditor energetic pentru clădiri – persoană fizică atestată de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, care are dreptul să elaboreze rapoarte de audit energetic şi/sau certificate de performanţă energetică pentru clădiri/unităţi de clădire, în conformitate cu metodologia specifică adoptată la nivel naţional aprobată prin ordin al ministrului lucrărilor publice, dezvoltării şi administraţiei. Auditorul energetic pentru clădiri este specialistul care îşi desfăşoară activitatea ca persoană fizică autorizată sau ca angajat al unor persoane juridice, conform prevederilor legale în vigoare;

  1. Semnificaţia noţiunii de expert tehnic atestat pentru clădiri, în conformitate cu art. 3 pct. 24 din Legea nr. 372/2005

expert tehnic atestat – specialist, persoană fizică, atestat de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru specialităţile instalaţii de încălzire, instalaţii de ventilare, instalaţii de climatizare şi condiţionare a aerului. Expertul tehnic atestat este specialistul care are dreptul să realizeze inspecţii, din punctul de vedere al eficienţei energetice, ale sistemelor de încălzire, de climatizare şi de ventilare şi să întocmească rapoarte de inspecţie pentru acestea;

  1. Semnificaţia noţiunii de renovare aprofundată, în conformitate cu art. 3 pct. 37 din Legea nr. 372/2005

renovare aprofundată – renovare care conduce la îmbunătăţirea cu peste 60% a performanţei energetice a unei clădiri, estimată prin calcul potrivit metodologiei de calcul al performanţei energetice a clădirilor în raport cu starea actuală şi utilizarea în condiţii normate a clădirii;

  1. Semnificaţia noţiunii de renovare majoră, în conformitate cu art. 3 pct. 9 din Legea nr. 372/2005

renovare majoră – lucrările proiectate şi efectuate la anvelopa clădirii şi/sau la sistemele tehnice ale acesteia, ale căror costuri depăşesc 25% din valoarea de impozitare a clădirii, exclusiv valoarea terenului pe care este situată clădirea. Valoarea de impozitare a clădirii se determină potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;

  1. Semnificaţia noţiunii certificatului de performanţă energetică a clădirii, în conformitate cu art. 3 pct. 3, cap.II, din Legea nr. 372/2005

certificat de performanţă energetică a clădirii – document elaborat conform metodologiei de calcul al performanţei energetice a clădirilor, prin care este indicată performanţa energetică a unei clădiri sau a unei unităţi de clădire şi care cuprinde date cu privire la consumurile calculate de energie primară şi finală, inclusiv din surse regenerabile, precum şi cantitatea de emisii echivalent CO_2. Pentru clădirile existente, certificatul cuprinde şi măsuri recomandate pentru reducerea consumurilor de energie, precum şi pentru creşterea ponderii utilizării surselor regenerabile de energie în consumul total;

  1. Semnificaţia noţiunii performanţa energetică a clădirii , în conformitate cu art. 3 pct. 2, cap.II, din Legea nr. 372/2005

performanţa energetică a clădirii – energia calculată conform metodologiei de calcul al performanţei energetice a clădirilor pentru a răspunde necesităţilor legate de utilizarea în condiţii normate, necesităţi care includ în principal: încălzirea, prepararea apei calde menajere, răcirea, ventilarea şi iluminatul;

Útmutató a Hargita Megyei egyablakos energiahatékonysági ügyintézés irodához (GUEE), a minisztérium által elfogadott gazdasági szereplők által összeállított dossziék, ellenőrzés céljából történő benyújtási módjáról, amelyet a gazdasági szereplők a PNRR/2024/16. komponens RePowerEU keretében, utalvány formájában nyújtott támogatási rendszerekben érvényesített kérelmek alapján állítanak össze.

Jelen útmutató azokra a dossziékra vonatkozik, amelyek végső kedvezményezettként a kapcsolódó útmutatókban meghatározott veszélyeztetett személyeket jelölik meg:

  • PNRR/2024/16. komponens RePowerEU / I4 befektetés,
  • PNRR/2024/16. komponens/ 7 befektetés/ 1 Tengely.

Azok a gazdasági szereplőknek, akik dossziékat nyújtanak be, a Minisztérium (MIPE) által közzétett érvényesített gazdasági szereplők listáján kell szerepelniük, ugyanakkor a végső kedvezményezetteknek a lakhelye, akikre a kérelmek vonatkoznak,  Harghita megye közigazgatási területén belül kell legyen (beleértve azt az ingatlant is, amelyre a finanszírozást kérik).

A fent említett felhívások keretében benyújtott projektek adminisztratív megfelelőségének és jogosultságának ellenőrzési folyamata, valamint a GUEE Hargita által kiadott jóváhagyás a MDLPA, illetve a MIPE minisztériumok 4041/6382. számú, 2024. november 25-i közös rendelete szerint történik, amely a háztartások számára a megújuló energiaforrások felhasználásának felgyorsítását célzó utalványalapú támogatási rendszer, illetve a háztartások energiahatékonyságának javítását célzó utalványalapú támogatási rendszer jóváhagyásáról szól, és a romániai nemzeti helyreállítási és reziliencia – PNRR terv 16. komponensének RePowerEU részét képezi, az egyablakos energetikai hatékonysági ügyintézési ablakok (GUEE) keretén belül.

A dossziékat, a GUEE személyzet általi ellenőrzés céljából, a finanszírozást kérő gazdasági szereplők a Harghita Megyei Tanács e-mail címére (info@hargitamegye.ro) küldhetik el, a végső kedvezményezettek nevében,  elektronikus formában, amelyet az alkalmazandó útmutatóknak (ghid specific) megfelelően állítottak össze.

A dossziék beérkezését és ellenőrzését a kérelmek benyújtásának időpontja (dátum, óra) szerint, érkezési sorrend alapján fog történni. Ha a dossziékat egyetlen központosított fájlban küldik el, akkor azokat a végső kedvezményezettek vezetéknevének ábécé szerinti sorrendjében regisztrálódnak.

A hatékonyabb regisztrációs és ellenőrzési folyamat érdekében az alábbiakat javasoljuk:

  • A dossziék, amelyek a specifikus útmutatókban meghatározott dokumentumokat tartalmazzák a támogatási program típusától függően (I4/I7), elektronikus formátumban (PDF) küldendők az info@hargitamegye.ro e-mail címre, kísérő levéllel együtt, amely tartalmazza a gazdasági szereplő azonosító adatait, az igényelt támogatási rendszert amelyre történik a támogatás igénylése és az elérhetőségeket: telefonszám, e-mail amelyre a Harghita megyei GUEE a kiadott jóváhagyást (Aviz) elküldi vagy amelyen felvilágosítást/pontosítást kérhet, amennyiben szükséges.
  • Abban az esetben, ha egy gazdasági szereplő több végső kedvezményezett dossziéját nyújtja be, a továbbítási címhez csatolni kell egy (lehetőleg szerkeszthető Excel formátumú) összesítőt, amely tartalmazza a következőket: név és vezetéknév – a vezetéknév ábécé sorrendjében, személyi szám, lakcím, pontos cím.
  • Az elektronikus formátumú dossziékat minden egyes végső kedvezményezettre külön fájlban kell rendezni/csoportosítani és elnevezni, oly módon, hogy az I4 és I7 specifikus útmutatókhoz mellékelt ellenőrző táblázatoknak megfelelően könnyen ellenőrizhetőek legyenek a dokumentumok.
  • Mivel az info@hargitamegye.ro címre küldött e-mailekhez csatolt dokumentumok méretének korlátja 20 MB, a továbbított dossziékat úgy kell csoportosítani/archiválni, hogy ezt a korlátot ne lépjék túl. A kérelmező cég választhat más továbbítás lehetőségét is egy átviteli linken keresztül (pl. WeTransfer, Google Drive).

A Harghita megyei GUEE a megadott e-mail címen visszaigazolja a gazdasági szereplőnek a dossziék beérkezését és a hozzárendelt regisztrációs számot, valamint a regisztráció dátumát és időpontját.

Mivel a GUEE Harghita által kiadandó jóváhagyások (Avize) megszerzése érdekében benyújtott dossziék mennyisége nem becsülhető meg és figyelembe véve az elvégzendő ellenőrzések összetettségét, a válaszadási határidő nem határozható meg.

Ugyanakkor minden gazdasági szereplőt biztosítunk arról, hogy a Harghita megyei GUEE minden tőle telhetőt megtesz annak érdekében, hogy az ellenőrzéseket a lehető leghatékonyabban és a lehető legrövidebb időn belül elvégezze, illetve kiadja a szükséges jóváhagyásokat. Éppen ezért kérjük, hogy időben küldjék el a dossziékat ellenőrzésre, hogy ne terhelődjön le a Harghita megyei GUEE adminisztratív kapacitása, és elkerüljék annak kockázatát, hogy a dossziékat ne tudjuk leellenőrizni !

További információk, beleértve a GUEE Harghita elérhetőségei, a Harghita Megyei Tanács honlapján találhatók: https://judetulharghita.ro/eficienta-energetica/https://hargitamegye.ro/energiahatekonysag/

„Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.”

„PNRR. Finanțat de Uniunea Europeană – UrmătoareaGenerațieUE”