Borboly Csaba: Digitalizarea reprezintă accesul la șanse egale la educație pentru copiii din zone mai puțin dezvoltate

Preocuparea constantă a Consiliului Județean Harghita este de a contribui la dezvoltarea competențelor digitale pentru elevi cât și pentru cadrele didactice. Vădită fiind necesitatea unor demersuri în acest sens, mai ales în perioada pandemiei, a avut loc luni,  22 iulie, o conferință de presă în cadrul căreia au fost prezentate acțiunile întreprinse de instituție și rezultatele acestora, din ultimii patru ani.

„Obiectivul nostru este de a crește reziliența copiilor, de a le oferi șanse egale la educație și formare. Am avut norocul ca înainte de pandemie să avem cunoștințe și experiența dobândite prin schimbul de bune practici cu Finlanda și Estonia. Am beneficiat de proiecte mici cu finanțare UE prin care am acumulat cunoștințe în privința digitalizării și conectivității. De-a lungul timpului am avut multe discuții și organizat traininguri pentru profesori, în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Harghita și Casa Corpului Didactic Apáczai Csere János, pentru a identifica nevoile reale.  Pe lângă echipamente digitale , este nevoie și de oameni care să le folosească, astfel ne bazăm pe om pentru a fi în folosul copiilor”, a apreciat Borboly Csaba, președintele Consiliului Județean Harghita.

De-a lungul timpului au fost trimise mai multe propuneri Ministerului Fondurilor Europene pentru Programul Operațional Educație și Ocupare (POEO) și Regiunii de Dezvoltare Centru (ADR Centru) pentru structura viitoarelor programe, inclusiv includerea sprijinului pentru activități care vizează dezvoltarea educației digitale și a competențelor digitale în cererile de propuneri ale programelor menționate mai sus (set de instrumente digitale, competențe digitale, programe digitale, internet în bandă largă, platforme digitale etc.).

Totodată, la inițiativa Grupului de lucru pentru dezvoltarea educației digitale în județul Harghita, a fost elaborat Planul de acțiune pentru educația digitală în județul Harghita – 2030, care a fost adoptat în martie 2021.

Obiectivele generale ale planului de acțiune sunt  creșterea eficacității educației prin asigurarea integrării acesteia cu componenta de educație digitală,  asigurarea unei formări de înaltă calitate a cadrelor didactice în ceea ce privește competențele și metodele digitale și modalitățile de utilizare a noilor tehnologii în educația digitală, dezvoltarea competențelor digitale pentru toți elevii, asigurând egalitatea de șanse și incluziunea socială, să ofere un sistem educațional modern, centrat pe elev, bazat pe dezvoltarea competențelor-cheie prin intermediul unui conținut adecvat, strâns legat de programele naționale, adaptându-se în același timp la nevoile și specificitățile locale.

Peli Levente, director executiv adjunct în cadrul Direcției Programe și Proiecte a Consiliului Județean Harghita a vorbit în cadrul conferinței despre apelurile de proiecte ale instituției, punctând că scopul este de a duce lucrurile în direcția bună nu numai în privința device-urilor ci și a instrumentelor și materialelor didactice care să facă interactiv procesul de educație în beneficiul elevilor.

Astfel, în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență 52 de localități s-au înscris la apelul de candidaturi lansat de Consiliul Județean Harghita pentru dotarea cu echipamente digitale a 1.394 de săli de clasă din 82 de unități de învățământ (dintre care 26 defavorizate). Totodată, licitația va finanța și dotarea laboratoarelor de logopedie, psihologie, a laboratoarelor IT și a mobilierului de clasă, valoarea estimată a proiectului fiind de 85.197.522,87 lei.

Prin Programul Operațional Competitivitate s-a realizat susținerea procesului de învățare a 87 de elevi cu cerințe educaționale speciale (SNI) într-un mediu online și dotarea cu laptopuri a 42 de cadre didactice din școlile speciale din județ.

În ceea ce privește școlile speciale, Bilbor, Ocland, Sfânta Ana, directorul executiv adjunct a apreciat că dotarea acestor școli cu instrumente digitale a fost foarte bine primită atât de copii cât și de cadrele didactice.

Prin proiectul  Harghita Biblio Digital Hub se urmărește echiparea a cinci biblioteci cu calculatoare și echipamente tehnice, transformându-le în centre de competențe

digitale, modernizarea echipamentelor IT și formarea a 50 de angajați din 38 de biblioteci.

„Digitalizarea educației e o posibilitate pentru zonele defavorizate,  reprezintă accesul la șanse egale pentru copiii din aceste zone, cum este și județul Harghita. Le mulțumesc colegilor pentru efortul susținut în formularea și implementarea ideilor care să contribuie la realizarea obiectivului de a-i pregăti pe copii să fie rezilienți”, a mai subliniat Borboly Csaba.

Raportul privind educația digitală poate fi consultat aici: https://judetulharghita.ro/construim-un-judet-inovativ/

Miercurea Ciuc, 22 iulie 2024